JHS129
JHS129 (129 Julkishallinnon verkkopalvelun suunnittelun ja toteuttamisen periaatteet) päivittyi jonkin aikaa sitten.
Muutamia "kiintoisia" kohtia suosituksesta:
4.6 Palvelun käytettävyys ja saavutettavuus
4.6.1 Yleiset näkökohdat
Verkkopalvelun käytettävyys ja saavutettavuus tulee arvioida ja varmistaa...
Ja kuinkahan monessa paikassa näin oikeasti toimitaan?
4.6.2 Toimenpiteet palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamiseksi:
Palvelun www-käyttöliittymässä ei tulisi käyttää kehyksiä. Jos kehyksiä käytetään, ne nimetään (HTML-koodissa title-otsikko) ja niille annetaan mielekäs vaihtoehto (esimerkiksi ainoastaan palvelun otsikko ja linkkilista)...
Esimerkki:
Tarja Halosen vaalisivut
(Miksikähän näitä ei ole vieläkään korjattu? Ok, ei sinällään kylläkään kuulu JHS:n pariin, mutta kuitenkin.).
6.1 Palvelun osoite
6.1.1 Yleiset näkökohdat
Verkkopalvelun on löydyttävä helposti. Palvelun osoite (verkkotunnus, domain-nimi) on syytä valita mahdollisimman helposti arvattavaksi, koska tällä tavoin myös satunnainen käyttäjä löytää sivut yksinkertaisesti. Suositeltavina on käyttää verkkotunnuksena organisaation nimeä ja/tai yleisesti tunnettua lyhennettä perusmuodossaan. Esimerkiksi vieraskielisen lyhenteen käyttö verkkotunnuksena ei välttämättä ole suomenkieliselle käyttäjälle selkeä tai nopeasti pääteltävä.
Esimerkki (ei näin!):
mol.fi,
vaan näin:
tpk.fi, vs presidentti.fi .
Mol.fi on aina jaksanut hämmästyttää allekirjoittanutta; miksi ihmeessä osoite on sellainen kun on? Lievestuoreen mummo tai juuri työttömäksi jäänyt levyseppähitsaaja ei ihan ensimmäisenä välttämättä osaa ajatella ja etsiä tietoa työttömyysturvasta Mollin takaa.
Mikä ihmeen molli? Duuri?
Ministry of Labour. Niin. Onhan se toki toista kotimaista.
Muuta?
Ei muuta. Ei jaksa kun silmälasitkin jäivät aamulla kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti