maanantaina, elokuuta 01, 2005

Leppäkertun mies iskee (taas).

Vikaa?

Siemens imurin ostohinta 19 eur edellyttää, että Veikon Koneen Systeemi kantaasiakastilillä on väh. 1000 pistettä.
(Veikon Koneen Systeemi -asiakaskirje).

Kantaasiakas. Aasiakas?
Uusi aasin alalaji?

Jaa-a.

Sivuhuomio sähköisistä kanta-asiakaskirjeistä ja muista;
eikö näitä voisi lähettää pelkkänä tekstinä?

Esimerkiksi em. kodinkoneyritys lähettää kaikki asiakaskirjeensä html-muotoisena.
Hienoa!
Postin muotoilu on (luonnollisesti) tehty taulukkotaitolla. Css-tyylejäkin on kuitenkin käytetty. Dokumentin tyyppimääritys puuttuu.

Tällä kertaa tämä kantaasiakas sai poikkeuksellisesti viestin auki.

Näin ei kuitenkaan aina käy, esimerkiksi Sedulla on paha taipumus lähettää täysin käyttökelvottomia viestejä sähköpostia tukkimaan.

Sähköpostilla lähetettävien uutiskirjeiden käyttökelpoisuudesta on tehty lukuisia tutkimuksia lähivuosina, mm. Jakob Nielsen arvioi viime syksynä USA:n presidenttivaaliehdokkaiden kirjeitä käytettävyyden kannalta.

Ongelma on sinällään mielenkiintoinen myös saavutettavuuden kannalta, joskaan ei yhtä paljon tutkittu. HTML-muotoinen sähköposti voidaan (jossain määrin) tulkita verkkosisällöksi, jolloin WAI-ohjeistus pätee.

Etenkin web-pohjaisissa sähköpostipalveluissa (hotmail, gmail) ongelma on todellinen.
Klikkaa tästä -tyyppiset linkin toimivat ruudunlukijoilla yhtä huonosti kuin normaalit hyperlinkitkin ja alt-tekstittömät kuvat eivät ole sen informatiivisempia.

Silti paikallisesta juottolasta tulee viikottain postia, jonka ainoa sisältö on verrattomassa tekstipohjaisessa sähköpostiohjelmassani img.gif.
Arvatkaapa vaan kiinnostaako niin paljon, että lähettäisin mokoman johonkin muuhun osoitteeseen nähdäkseni kuvan?

Ei todellakaan.

Kevyellä googlettamisella löytyi muutama hyvä ohjenuora saavutettavien (sähköisten) uutiskirjeiden tekemiseen. Lainaan ja suomennan tähän erästä kevyin muutoksin.
Improving Accessibility in Text Newsletters:

  • Käytä aina pelkkää tekstiä (plain text), älä grafiikkaa tai kuvia tiedon välittämiseen. Vältä tavallisesta poikkeavien kirjainten käyttöä.

  • Uutiskirjeen alussa ennen muuta sisältöä tulisi olla kirjeen nimi, numero ja päiväys.

  • Sisältöön tulisi päästä mahdollisimman pian. Toistuvat tiedot, kuten uutiskirjeen tilaukseen liittyvät asiat ja tekijänoikeustiedottulisi sijoittaa kirjeen loppuun.

  • Älä käytä tiettyä merkkiä erottamaan uutiskirjeen eri osia toisistaan. Ruudunlukijat lukevat esimerkiksi rivin risuaitoja (#) merkki merkiltä.

  • Käytä aina koko osoitetta viitatessasi verkkoresursseihin. Älä jätä pois alusta http:// :ta ja www:ta, koska jotkin sähköpostiohjelmat tunnistavat tekstin linkiksi, vain jos etuliitteet ovat paikoillaan.

  • Huomion kiinnittämiseksi käytä vaikkapa tekstiä "Huom:" merkkien, värien tai fonttien sijaan.


Kokonaisuudessaan tuolla: Text Email Newsletter Standard (TEN Standard)

Kuulostaako tutulta?

Sähköpostilla lähetettäviin uutiskirjeisiin voidaan siis yleistää samat pikasäännöt kuin verkkosivuihinkin ongelmien ollessa pääasiassa samoja tai melkein samoja.

Ameeban lista (erinäisiä lähteitä mukaillen):

  • Älä käytä pelkkiä kuvia merkityksellisen tiedon välittämiseen (tai tarjoa ainakin tekstivaihtoehto).

  • Älä käytä värejä tai erilaisia kirjasimia merkityksellisen tiedon välittämiseen (tekstivaihtoehto!).

  • Käytä mahdollisimman selkeää kieltä.

  • Järjestä rakenne siten, että käyttäjä löytää helposti haluamansa sisällön (tärkeämmät ylemmäs jne).

  • Käytä järkeviä linkkitekstejä (vrt klikkaa tästä)


Lopuksi:
Maalaisjärjen käyttö sallittua..

Nyt minä lähden kotiin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Juu, saatan jopa klikkaista mainoksen auki; mainoksiahan on kiva lukea. _Mutta_ jos siitä ei heti selviä perusydin: mitä minulle tarjotaan / mitä saan tms., niin jo roskapostilaatikón kansi kilahtaa.